Donderdagavond 7 juni vond in Amersfoort het eerste IZB-ondernemersevent plaats. Een toerustingsavond voor leidinggevenden, over de pendelbeweging tussen de binnenkamer en de werkvloer.

Risico’s nemen, doorpakken, ‘ín je kracht staan’, al die karakteristieken van ondernemerschap, staan die niet haaks op het DNA van een christen?’, prikkelde ds. Ron van der Spoel zijn gehoor. ‘Het doel van je leven is niet dat je succesvol bent, maar dat je vrucht draagt. Als ondernemer kun je impact hebben op het leven van anderen, als je iets van de liefde van God gaat doorgeven in je dagelijkse netwerk. Als je degenen met wie je contact hebt niet in de eerste plaats ziet als werknemer, afnemer, concurrent, maar als mens, met wie je een ontmoeting op hartsniveau. Bid voor elk contact mensen de zegen van God toe. Elke ontmoeting is een kans om God te eren.’
Van der Spoel drong er op aan tijd te nemen voor gebed. ‘Geef de beste tijd van de week aan de Heer en Hij zal je zegenen. Je relatie met Hem is het fundament van je leven; als je dat verwaarloost, brokkelt alles af.’ Tegen ondernemers die ’s morgens nauwelijks aan stille tijd toekomen, zei hij: ‘Maak van je auto je binnenkamer. Neem nu eens niet 10 telefoonnummers mee voor onderweg, maar spreek met God.’

Het ‘evangelie delen’ met woorden, is slechts één van de manieren om geloof en werk te combineren, zei gedragswetenschapper Ben Tiggelaar. Hij gaf een toelichting op wel zes mogelijke vormen, zoals het London Institute of Contemporary Christianity (LICC) die heeft onderscheiden. Je kunt iets van Gods karakter laten zien, door aandacht te hebben voor elk individu. Je kunt je geloof in je werk tot uitdrukking brengen door goede kwaliteit te leveren of door de cultuur te beïnvloeden, of door op te komen voor waarheid en gerechtigheid. Soms krijg je op het onverwachts kansen om het evangelie expliciet te delen. Dan is het zaak om de gelegenheid te baat te nemen, zonder voorspelbaar te zijn. Zoals ik leiders van de evangelische gemeente Hillsong een keer hoorde zeggen: ‘Wij hebben niks met religie of regeltjes. Het gaat om een relatie.’
In kleine groepjes formuleerden de ondernemers en leidinggevenden tips die vervolgens werden uitgewisseld. Zoals deze: ‘Doe je werk altijd zo, alsof Jezus je opdrachtgever is.’

Het initiatief voor de avond was afkomstig van Michaël Boon, hoofd relatiebeheer van de IZB. ‘In de afgelopen maanden zijn we bij ondernemers en leidinggevenden langs geweest met de vraag: waar kunnen wij als missionaire organisatie jullie mee van dienst zijn? Dit zeiden ze – in allerlei toonaarden: Help ons om christen te zijn op de werkvloer. Waar leggen we accenten, hoe stellen we prioriteiten?’
Er bleek veel animo voor de bijeenkomst. De beschikbare plaatsen waren in een mum van tijd vergeven. ‘Dit was een goede start. We gaan zeker door op de ingeslagen weg en zullen ook digitaal toerusting gaan aanbieden aan deze doelgroep.’

 

Ds. Ron van der Spoel aan het woord

 

Deel dit nieuws: Twitter Twitter Google E-mail

Schrijf je in voor de IZB nieuwsbrief