‘Niemand komt zonder reden op je pad’. De tekst op de ansichtkaart die Gijsbert Verduijn onlangs van een zakenpartner ontving, is voor hem meer dan een tegeltjeswijsheid. ‘Als je gelooft dat God je leven leidt en als je dichtbij Hem leeft, krijgt die zin diepgang. ‘

Gijsbert Verduijn is een van de ondernemers uit het relatienetwerk van de IZB. Zijn consultancybedrijf B-ITprice.com is gevestigd in een kantoorpand in hartje Bodegraven, pal naast de Lutherse kerk. Het is een voormalig bankgebouw; de vergaderzaal bevindt zich achter de kluisdeur. ‘Laatst hielden we er nog bijbelstudie. Geen gekke plek toch? Het evangelie is tenslotte kostbaar…’

Crisis

Acht jaar geleden zat hij volledig aan de grond. ‘Ik was door alle bodems heen gezakt, zakelijk en persoonlijk. Fysiek en mentaal was ik aan het eind van mijn Latijn. Ik kon niets anders doen dan me naar God uitstrekken.’ Tijdens de tocht door het diepe dal beleefde hij een geestelijke doorbraak. ‘Of ik voordien niet als christen leefde? Ik had het geloof van huis uit meegekregen, maar ik lééfde er niet uit. Van een liefdesrelatie met God was geen sprake. In de business ging ik over lijken. Ik verlangde naar een mooi huis en een dikke auto. Kerk en geloof waren wel onderdeel van mijn leven, maar randzaken. Ik beleefde ze beslist niet zo intens als nu.
In de crisisperiode hoorde ik een preek over de wonderbare spijziging: vijf broden, twee vissen. De symbolische uitleg raakte me diep in mijn hart: soms moet je eerst gebroken worden, om tot zegen te zijn.

Intermediair

Ik kreeg het op m’n hart om een eigen adviesbureau te beginnen, op het gebied van ICT. In mijn vorige baan had ik gezien hoe klanten met handen en voeten gebonden waren aan contracten voor automatiseringssystemen waar ze nog niet de helft effectief van benutten. Puur omdat de sector nogal gedreven wordt door omzetdoelstellingen. Klanten hebben

Gijsbert Verduijn

doorgaans onvoldoende kennis en ervaring om de juiste beslissingen te nemen. Het is daarom een dankbare taak om daar als intermediair tussen klanten en ICT-leveranciers iets aan te doen.’ Hij werkt momenteel aan de opzet van een digitale marktplaats om klanten op een eenvoudige manier wegwijs te maken in de jungle van aanbieders van ICT-oplossingen.

Nadat ik mijn bedrijf had opgericht was ik er klaar voor. Ik liep het vuur uit mijn sloffen op netwerkbijeenkomsten en belde me een slag in de rondte, maar niemand zat op me te wachten… Wél werd ik via gebeden, gesprekken en preken steeds bepaald bij de tekst: “Zoek eerst het Koninkrijk van God en zijn gerechtigheid en dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden.” Ik liet het aan God over om te bepalen wat ik daarmee moest. Ik schreef me in voor een bijbelschool, met als thema “Het Koninkrijk van God”.  En geloof het of niet, maar na de eerste les kwamen de klanten naar mij toe… ‘

Rust

‘God is mijn Baas’ heeft hij daarom op een A4’tje boven zijn bureau gehangen. ‘Wandelen met God is een heerlijk bestaan. Hij laat me zien welke beslissingen ik moet nemen. Niet dat ik dat altijd eenvoudig vind. Daarom hangt er nog een A4’tje naast, met onder andere deze tekst: ‘Ik weet als geen ander waar jij doorheen gaat. Heb je het gevoel dat je overspoeld wordt door zorgen? Met al je gedachten ben Ik vertrouwd. Ik wil je zo graag mijn rust geven, ook in die gedachten die op je afstormen. Mag Ik het van je overnemen? Wil je alles wat jij voelt en denkt ondergeschikt maken aan alles wat Ik tot je zeg?’

Weelde

De grens tussen werk en privé is in zijn weekagenda nogal vloeiend, vertelt Gijsbert. ‘Als zzp’er heb ik de weelde om mijn tijd zelf in te delen. Tussen de zakelijke afspraken door maak ik ook tijd om een bak koffie te drinken met mensen die op zoek zijn naar God. Ik ben betrokken bij een huiskring voor jong-volwassenen. Er zijn jongeren bij die dreigen af te haken bij de traditionele kerk, anderen hebben thuis niets van het evangelie meegekregen. Het is gaaf om hen te helpen groeien in geloof om het Woord van God zo met hen te delen, dat het niet alleen maar in hun hoofd zit, maar ook kan afdalen naar hun hart. Hier en daar ken ik ook mensen die financiële problemen hebben, in de schuldhulpverlening zitten. Ik help hen in de zoektocht naar oplossingen, bied een luisterend oor.

Mijn primaire doel is om er te zijn voor de dienst in het Koninkrijk van God. Het gaat erom dat de Geest de ruimte krijgt om zijn werk te doen. Met die houding zie ik dan wel wie Hij vandaag op mijn pad brengt.’

Deel dit nieuws: Twitter Twitter Google E-mail

Schrijf je in voor de IZB nieuwsbrief