Nieuwe pioniersplek in Rotterdam-Centrum voor creatieve doelgroep

In september start in Rotterdam-Centrum een pioniersplek, gericht op creatievelingen en intellectuelen. "Waarin eigen inbreng, expressie, eigentijdse muziek en de ruimte voor twijfel onderdeel zijn van de identiteit."

Eén van de gangmakers is Willem Dekker (28), muzikant en creatief zzp’er. Vrijdagmiddag 30 juni zetten vertegenwoordigers van de IZB, de Protestantse Kerk in Nederland en de Algemene Kerkenraad van Rotterdam hun handtekeningen onder het pioniersplan.

Aan de hand van zijn persoonlijke ontwikkeling illustreert Willem waarom hij warm loopt voor het plan. ‘Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) in Nieuwerkerk aan den IJssel. Daar heb ik een prachtige tijd gehad, ik heb enthousiast mijn bijdrage geleverd aan de kerk. Ik speelde basgitaar in een band. Op een gegeven moment ontdekten we dat de gemeente niet zat te wachten op veranderingen die wij graag zouden zien plaatsvinden; althans, niet in het tempo dat wij voorstonden.’
Tijdens zijn studie – in Tilburg en Utrecht – ontmoette hij geloofsgemeenschappen die qua vorm meer aansloten bij zijn belevingswereld. ‘We kwamen bijeen, een singer-songwriter bracht een paar prachtige liedjes ten gehore. Een microbioloog vertelde over zijn vakgebied en hoe dat hem inspireerde om in God te geloven.’

De ervaringen gingen mee in de rugzak en kwamen de afgelopen tijd weer tevoorschijn toen Willem in gesprekken met vrienden en met missionair predikant Niels de Jong (Noorderlicht) brainstormde over een mogelijk pioniersplek. ‘Veel vrienden van mij zijn musici, werken in het theater of zijn betrokken bij vormen van debat. Het zijn creatieve figuren, die heel moeilijk aansluiting vinden bij een reguliere kerkdienst. Geloof is voor mijn vrienden en mij een belangrijk deel in ons leven. We zoeken daarom naar nieuwe vormen.’

Fluïde
Hoe die nieuwe pioniersplek er precies uit gaat zien, laat zich nog niet zo makkelijk beschrijven. ‘We gaan verschillende vormen uitproberen. Zowel op doordeweekse avonden als in de weekenden gaan we verschillende programma’s aanbieden. De kennisoverdracht, traditioneel in de vorm van een preek, zal bij ons een veel interactiever karakter krijgen. Verder is het een fluïde gemeenschap. Het is de bedoeling dat er een aantal zelfsturende teams worden opgericht, met mensen uit de doelgroep, die verantwoordelijk zijn voor een groep of activiteit.

Een tijdlang zag het er naar uit dat de pioniersplek zich zou vestigen aan de Witte de Withstraat, maar die optie is van de baan, en daarmee ook de werktitel van de pioniersplek (‘Withlicht’). Op dit moment vinden nog gesprekken plaats over andere locaties in Rotterdam-Centrum. ‘Het ziet er veelbelovend uit.’

Willem is vooralsnog 1 dag per week actief voor de pioniersplek, evenals Niels de Jong. Ook Elisabeth de Bruin, pionier van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) zal bij het project betrokken zijn. In september wordt begonnen met twee activiteiten. Een muziekavond, die het midden houdt tussen een concert en een sing-in en een sessie met Niels de Jong (‘Vraag het de dominee’). De pioniersplek start met 15-20 mensen uit de doelgroep, die via de interviews in de voorbereidende fase betrokken zijn geraakt. Daaromheen bevindt zich nog een groep geïnteresseerden die naar verwachting in de beginfase zal aanhaken.

Floppen
De verwachting is dat de gemeenschap in een paar jaar uit kan groeien tot 100 personen. ‘Als het massaler wordt, moeten we gaan splitsen.’ Welke vormen de pioniersplek zal omarmen, is nog niet te zeggen. ‘We zijn oprecht aan het pionieren. Er zullen aspecten zijn die gaan werken en die zullen floppen. Waar die balans ligt hangt in hoge mate af van de inbreng van de deelnemers. Maar zoveel is zeker, dat het een plek zal zijn waar mensen God beter kunnen leren kennen. In een taal die de doelgroep aanspreekt.’

De pioniersplek wordt ondersteund door de Protestantse Kerk in Nederland, de missionaire organisatie IZB en de Protestantse gemeente Rotterdam. ‘Het is in onze ogen goed om bij een groter verband te horen. Om verantwoording af te leggen en om ons te laten inspireren. We hebben geen behoefte om ons af te zetten tegen bestaande kerk of onszelf als ‘beter’ te profileren. We willen juist constructief aanwezig zijn, te midden van nieuwe en bestaande kerken.’